Prachtige wandeling op het Dwingelderveld (Drenthe)

• Afstand 13 kilometer
  • Honden kunnen mee (aangelijnd)
  • Onverharde paden

uitzicht vanuit uitkijkhut

Schoenen aan, honden blij, baasjes ook…. We gaan weer een stukje wandelen. 4x blij ;-).

Dit keer een prachtige wandeling in het Nationaal Park Dwingelderveld. Deze staat vooral bekend vanwege de grote, stille heide. De wandeling geeft een goede indruk van het gevarieerde Drentse cultuurlandschap. Met prachtige vlinders, schapen (altijd wat te mekkeren), oude jeneverbessen, grafheuvels, roodborsttapuit, mooi plassen water met een uitkijk hut, veldjes voor de honingbij …ach ga zelf maar kijken er is genoeg te zien.

Start route

De wandelroute begint en eindigt bij het bezoekerscentrum adres :
Benderse 22, 7963 RA Ruinen

1. Vanuit het bezoekerscentrum dwingelderveld wandel je rechtsaf en volg je de Benderse. Bij ANWB paddenstoel 23153 kun je even rechtsaf naar de schaapskooi. Terug bij het wandelpad vervolg je de wandeling naar rechts over de zandweg naast het fietspad.
  2. Halverwege (het is een lang stuk rechtdoor) zie je nog een huisje staan. Waar het fietspad verderop linksaf buigt, wandel je rechtdoor over het zandpad.
  3. Bij de kruising met het fietspad ga je linksaf over het zandpad naast het fietspadvlinder
  4. Na ongeveer 800 meter (eerste afslag rechts voor je het bos ingaat) ga je rechtsaf. Volg de witte paaltjes van natuurmonumenten. Waar de wandelroute weer op de zandweg uitkomt ga je linksaf en volg je het zandpad alsmaar rechtdoor richting Uffelte. Na ongeveer 3 km (langs de radiosterrenwacht) en de davidshoeve, zie je links de davidsplassen schitteren.
  5. Als de plassen zon beetje uit het zicht verdwijnen wijst een bord naar links in de richting van de observatie hut.
  6. Volg dit wandelpad tot je bij de kijkhut kom (links aanhouden). Je verlaat de kijkhut weer via het smalle paadje (zelfde pad weer terug). Aan het einde van dit smalle paadje ga je links. Je volgt het wandelpad dat een bocht naar rechts maakt. Na een tijdje – twintig meter voor een slagboom buigt het wandelpad weer naar links. Bij de volgende splitsing opnieuw linksaf (verderop zie je een houten vangkraal voor het vee). Tenslotte op de eerstvolgende driesprong weer linksaf. Verderop langs een slagboom zie je het water van het Drostenveen en kom je bij een witte paaltjes route. Deze volg je tot je op het fietspad komt. Hier ga je rechtsaf (richting theehuis). Bkij de kruising met een geasfalteerd fietspad ga je rechtdoor. Spoedig daarna kom je weer op de witte wandelroute. Vanaf dit punt kun je de witte wandelroute even heen en weer lopen naar rechts tot het Theehuys (ongeveer 500 meter) ook kun je gelijk de witte wandelroute naar links vervolgen naar het bezoekerscentrum (wordt aangegeven).

mooi veld met halmen en bloemenbomen en hei